Lektoři

baborak

Radek Baboráklesní roh

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než 25 let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě.

Nadání je dar od Boha, ale nelze na něj spoléhat výhradně. Teorie a analýza se mohou hodit.

Studoval hru na lesní roh u profesora Karla Křenka. Pod jeho vedením se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concertino Praga, získal 3. cenu na soutěži Pražského Jara, 1. místo v interpretační soutěži soudobé hudby a stal se laureátem Grand Prix Unesco. Od roku 1990 – 1994 pokračoval ve studiích na Pražské konzervatoři ve třídě profesora Bedřicha Tylšara. Během studií zvítězil na soutěžích v Ženevě – 1993, Markneukirchenu –
1994, ARD v Mnichově – 1994. Obdržel cenu Grammy Classic Award -1 995 a cenu Dawidov.

V osmnácti letech mu bylo nabídnuto místo prvního hornisty v České filharmonii, zcela výjimečně bez konkurzu. Zde setrval dva roky. V letech 1996 – 2000 působil jako sólohornista Mnichovských filharmoniků. V roce 2001 uzavřel exkluzivní smlouvu u Bamberských Sinfoniků. Jeho působení v orchestrech se uzavřelo v Berlínské filharmonii v sezónách 2003 – 2010.

festivaly – nahrávání – koncerty

Je hostem prestižních festivalů /Salzburger Osterfestspiele, Maggiomusicale Fiorentino, Suntory Hall Chamber music garden, International music festival Utrecht, Julian Rachlin and Friends Dubrovník, Smetanova Litomyšl, Pražské Jaro,../

Realizoval řadu nahrávek pro vydavatelství EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon, Animal music.
Radek Baborák vystoupil jako sólista s orchestry: Berlínská Filharmonie, Mnichovská Filharmonie, Bamberští symfonikové, Bach akademie Stuttgart, Berlínští barokní sólisté, Philharmonique de Strassbourge, Moskevská filharmonie, Londýnský královský orchestr, Tonkünstler Orchestra Vídeń, NHK Symphony Orchestra,..

komorní hudba

Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba.
Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble v základním obsazení lesní roh a smyčcové kvarteto, Český hornový sbor pokračující v 300 – leté tradici hornové hry v Čechách, smyčcový soubor Pražští komorní sólisté, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, vítězkou Mozartovy soutěže v Salcburku, s varhaníkem Alešem Bártou a harfenistkou Janou Bouškovou. Je členem souboru Berlín – Mnichov – Vídeň Oktett, spolupracuje s
Berlínskými barokními sólisty.

pedagog

Radek Baborák působil jako docent v Boloni – Fondazione Arturo Toscanini, profesorsky hostuje na TOHO University Tokyo, Escuela superior de Musica Reina Sophia a vyučuje na HAMU v Praze. Hornové kursy vedl v Německu a Švýcarsku.

Zdroj: www.baborak.com

Radek Baborák osobně

Pocházím z rodiny samých hudebních pedagogů, takže když jsem asi ve dvaceti začal učit na Fondazione Arthura Toscanini v Bologni, bylo to pro mě naprosto přirozené, i když všichni studenti byli starší než já. Od té doby jsem dával masterclassy, nebo workshopy všude tam, kde jsem sólově vystupoval. Hostuji na Escuale de Reina Sofie v Madridu a hostující profesor jsem byl i na několika tokijských univerzitách. Pár let jsem strávil na pražské Hamu, kde jsem aktuálně ve stavu pasivním. A pokračuji na Barenboim-Said Akademie Berlin.

Upřímně musím říct, že mě nebaví vyučovat technické detaily – jak hrát na hornu, protože je často nemožné vše teoreticky vysvětlit a bez určité intuice se to stejně nedá zvládnout. Naopak, mám obrovské potěšení zkoumat fráze, hudební výraz skladeb, jejich mimohudební přesah, kvalitu tónu. Myslím si a doufám, že toto je důležité i pro studenty.Kroměříž jsem navštívil při soutěži konzervatoří, právě ještě jako student. Takže mi také učarovala a těším se na ni i na moravské posluchače.

Když mě Tomáš oslovil, moje reakce byla velmi spontánní a hned jsem mu přislíbil spolupráci. Sám razím heslo, že pro 21. století se už nehodí v hudbě soutěžit, tedy že competition vystřídá education. Takové kurzy jsou toho příkladem a zaslouží si velkou úctu ten, který je vyvolá v život a to je Tomáš Netopil.

spacek

Josef Špačekhousle

Josef Špaček je přední český houslista. V současné době kombinuje sólovou dráhu s kariérou koncertního mistra České filharmonie. Účinkuje po celém světě. Česká mutace časopisu Forbes ho zahrnula mezi nejvýznamnější mladé české osobnosti v anketě „30 pod 30“.

Není třeba bát se být ambiciozní a průbojný, pokud to jde ruku v ruce s pokorou a sebereflexí.

Josef Špaček se rychle etabluje jako jeden z nejlepších houslistů své generace. Pracoval pod vedením renomovaných pedagogů, například Idy Kavafianové a Jaime Lareda působících na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii, či Itzhaka Perlmana z newyorské Juilliard School. V květnu roku 2012 se stal jedním z finalistů Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu; v roce 2009 zvítězil v mezinárodní houslové soutěži Michaela Hilla (Nový Zéland), v roce 2008 získal třetí cenu a cenu poroty mladých na mezinárodní houslové soutěži Carla Nielsena (Dánsko) a o tři roky později druhou cenu v prestižním klání Young Concert Artists International Auditions v New Yorku.

koncerty

Dosavadní významná sólová vystoupení Josefa Špačka zahrnovala například abonentní koncerty s Českou filharmonií pod vedením Valerije Gergijeva, debut s Rotterdamskou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem, Berlínský debut s Konzerthaus orchestrem Berlín a Thomasem Sanderlingem, Amsterdamský debut v Concertgebouw s Nizozemskou filharmonií a Thomasem Søndergårdem, Tokijský debut s Tokyo Metropolitan Orchestra a Jakubem Hrůšou, či debut v Padově s orchestrem di Padova e del Veneto pod taktovkou Gerarda Korstena. Mimo to debutoval v recitálech v Kennedyho Centru ve Washingtonu a v La Jolle v San Diegu.
Josef Špaček sólově vystupuje v Evropě, USA a Asii s orchestry Philadelphia Orchestra, PKF – Prague Philharmonia, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Essener Philharmoniker, Tonkünstlerorchester Niederösterreich, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Torino, Kansas City Symphony and Queensland Symphony Orchestra atd.
Spolupracoval s dirigenty jako jsou Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Valery Gergiev, Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Semyon Bychkov, Asher Fisch, Roy Goodman, Eliahu Inbal, Jun Märkl, Thomas Søndergård, Thomas Sanderling, Giordano Bellincampi, Tomáš Netopil, Marco Angius a Rossen Milanov.

recitály – nahrávky

Josef Špaček se věnuje rovněž recitálům, a to jak na evropských pódiích (mj. v pražském Rudolfinu, vídeňském Konzerthausu či lázních Schloβ Elmau), tak v Asii a ve Spojených státech.
V Roce 2015 natočil pro vydavatelství Supraphon houslové koncerty Dvořáka, Janáčka a Sukovu Fantazii s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem. Snímek získal hned několik uznání mimo jiné “Recording of the week” od The Sunday Times a “Recording of the month and of the year” od MusicWeb International. V roce 2013 natočil pro stejnou firmu svoji debutovou nahrávku, která obsahuje díla Smetany, Janáčka a Prokofjeva. V roce 2010 nahrál pro Naxos díla H. W. Ernsta a jeho první CD, vydané v roce 2006 firmou Artesmon, obsahuje kompletní Sonáty pro sólové housle Eugèna Ysaÿe.

Zdroj: www.josefspacek.com

Josef Špaček osobně

Při ohlédnutí zpět myslím, že lepší léta, než ta studentská, už nebudou. Je to čas objevování, neuvěřitelně rychlých proměn a nasávání všech možných vědomostí a zkušeností. Všechno to formování osobnosti se potom promítá i do tvoření uměleckého charakteru člověka. Čím více toho poznáte, tím máte širší rozhled a jste více kreativní.
Líbí se mi, když mají studenti už i v raném věku nějakou vlastní vizi kam to chtějí v životě dotáhnout. Nebojte se být ambiciózní a průbojní, zároveň ale i pokorní a velmi důležitá je sebereflexe. Buďte zvědaví a ptejte se na cokoliv.

V Kroměříži už jsem byl několikrát. Je to jedno z nejkrásnějších měst, bohaté na kulturu a tudíž ideální prostředí pro hudební akademii. Na Moravu se těším.

Tomáš je velkou respektovanou osobností mezinárodního rozsahu. Je skvělé, že vynakládá úsilí pro tak důležitou věc jako je vzdělávání budoucích generací. V tomto má můj velký obdiv a podporu a přeji mu, aby se tento projekt dál úspěšně rozvíjel.

Snímek obrazovky pořízený 2018-06-01 13-08-15

Kateřina Kněžíková zpěv

Sopranistka Kateřina Kněžíková je výraznou osobností české operní scény.  Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 a od roku 2006 je stálou členkou ansámblu.

Snažte se najít osobitost, čistotu a upřímnost svého projevu.

Sopranistka Kateřina Kněžíková pochází ze Severní Moravy. Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu Akademie múzických umění v Praze.

ocenění

V roce 2018 byla spolu s Kateřinou Englichovou oceněna cenou Classic Prague Awards za nejlepší komorní výkon roku 2017 a byla v užší nominaci na Cenu Thálie za roli Adiny v inscenaci opery Nápoj lásky v Národním divadle Brno.

Její operní repertoár zahrnuje mozartovské a belcantové role, jako Susanna (Le nozze di Figaro), Donna Elvira, Zerlina (Don Giovanni), Despina (Cosí fan tutte), Pamina (Die Zauberflöte), Adina (L’elisir d’amore), Juliette (Roméo et Juliette), Marguerite (Faust) a mnoho dalších.

Hostovala v Národním divadle v Brně, v divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v divadle F. X Šaldy v Liberci, ve Slovenskom národnom divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon.

spolupráce

Spolupracovala s režiséry jako je D. Beneš, Karl-Ernst a Ursel Herrmann, J. Heřman, L. Keprtová, L. Moaty, J. Nekvasil, V. Věžník aj.

V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty jako je S. Baudo, J. Bělohlávek, O. Caetani, P. Domingo, E. Dovico, A. Fisch, J. Gaffigan, M. Guidarini, M. Honeck, H. M. Förster, J. Hrůša, R. Jindra, V. Luks, E. Mazzola, J. Nelson, T. Netopil, S. Rolli nebo E. Villaume a s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, PKF – Prague Philharmonia, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.

Vedle provádění operních a symfonických děl se věnuje rovněž komorním a písňovým recitálům ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou.

festivaly – nahrávání

Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (Anima Mundi Festival Pisa, MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj, MHF Pražské jaro, NF Smetanova Litomyšl, Festival Baroque de Pontoise a další).

Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro label Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“. Letos do své diskografie přidala Cd nahrávku X Mass, na které spolupracovala se Š. Margitou a pro Supraphon nahrála oratorium La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Ensemble Baroque.

Zdroj: www.katerinaknezikova.com

Kateřina Kněžíková osobně

U svých žáků si nejvíce vážím jejich důvěry ve mně a víry, že bych jim mohla být nápomocná v jejich cestě za profesionální kariérou. To mě naplňuje a dodává mi energii pro práci s nimi. Pokud mi to čas dovoluje, sleduji je neustále a jsem jim k dispozici i jinde než na kurzech.

Moje úloha při formování studentů je odlišná. Nesoustředím se primárně na techniku, ale snažím se jim vštípit jiný způsob nahlížení na studovaný materiál a to především v přístupu k celku. Jednoduše vyjádřeno, nutím je přemýšlet v širokých souvislostech a na to mnozí nejsou zvyklí.

Kroměříž je kouzelné město a jsem ráda, že se tam opět podívám. Před lety jsem tam měla možnost zpívat dílo C. Orffa Carmina burana pod taktovkou Tomáše Netopila a byl to pro mě nezapomenutelný zážitek.

Naše profese je nádherná, ale není pro každého. Pokud bych měla dát studentům radu pozitivní a konstruktivní, řekla bych, ať se především učí ze svých chyb a snaží se věřit sami sobě. Důvěra v pedagoga je samozřejmě podstatným aspektem, ale na jevišti či pódiu budou sami za sebe.